• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Går det att förhandla med Lowell/Intrum?

71818171

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
16 Februari 2022
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej. Jag har två skulder som gått till kronofogden några gånger utan möjlighet till indrivning.

Främst har jag en skuld till Lowell (fd Lindorff) på runt 160 000 kr, varav halva är ränta. Jag har tidigare gjort 2 betalningar på runt 10 000 kr. Tyvärr vägrade de frysa räntan fast jag började betala, så jag lät det gå vidare till kronofogden efter ett par månader.

Har även en mindre skuld på runt 30 000 kr från Intrum (samma bolag?), även här är räntan halva summan, jag har inte betalt något tidigare på denna skulden.

Båda skulderna är runt 5 år gamla, Lowell skickade ut ett brev där de ville att jag skulle kontakta dom nyligen så funderar på om man ska göra det och kanske förhandla ner skulden. Har läst att de är svåra att förhandla med, hur mycker är rimligt att tro att dom kan tänka sig gå ner?

Sen undrar jag lite om varför skulderna aldrig preskriberas i Sverige? Läste 3 år tidigare men verkar som att bolagen i Sverige bara kan lämna in nya krav i all evighet? Är det helt omöjligt att bli av med dom utan att betala? Är det 10 år totalt som är gäller för preskription
eller?

Edit/ Kanske lade i fel forumsdel, ska vara i "hjälp" antar jag.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp